Dag 15 en 16: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van sandra krijger - WaarBenJij.nu Dag 15 en 16: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van sandra krijger - WaarBenJij.nu

Dag 15 en 16: New York

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg sandra

28 Juli 2016 | Verenigde Staten, New York

Zo, dat waren twee enorm drukke dagen New York. Ik was zo kapot van al dat lopen en bekijken dat ik niet de moed heb gehad om te schrijven. Nu dus maar even nu we weer in de auto zitten.

Dinsdag, dag 15: Vandaag hadden we het plan om een soort van de noordelijke helft van de stad te bekijken. Meteen ’s morgens al was het erg heet, dus voordat we richting de big city gingen, namen we eerst een duik in het zwembad. Vanaf het hotel reed er een shuttle busje die je rechtstreeks afzette op de hoek van Times square en 41street, daar maakten we graag gebruik van. En wat waren we daar blij mee, want wat een gekte daar in de stad. Al die auto’s, bussen, al toeterend in meerdere banen, die zich gehaast door de stad probeerden te verplaatsen. Het leek één grote ongeorganiseerde bende. En druk, zo ontzettend druk. Stromen van mensen die daar wonen/ werken en heel veel toeristen lopend over de stoepen.... We zaten er meteen middenin. En dan al de sirenes, die je continu hoort van brandweer, politie of ambulance, en niemand die aan de kant gaat. Amé zei toen ze dat voor het eerst zag:” je kan hier beter bellen voordat je een hartaanval krijgt, anders overleef je het nooit”. Haha, helemaal waar.
Als eerste wilde ik graag naar de Public Library. Een werkelijk prachtig gebouw, en zo groot, je kan er met gemak verdwalen. Ons volgende gebouw die we wilden zien was de Grand Central Terminal, het centraal station. Amé had hierover geschreven in haar werkstuk. Het zou een groots gebouw zijn met veel marmer, kroonluchters, en vele winkeltjes. Het was helemaal zoals we op de plaatjes hadden gezien, alleen zag het er in het echt veel spectaculairder uit. We zagen het Chryslerbuilding, en we waren diep onder de indruk van álle hoge gebouwen die we zagen. We liepen tijdenlang in de schaduw omdat de gebouwen in de weg zaten, maar ondanks die schaduw was het zó heet, ruim 35 graden, echt zweten hier. We blijven elkaar vertellen dat regen erger is, maar toch, dit was ook niet alles.
Daarom maar even naar Central Park, veel van gehoord en gezien in films, nu lopen we er zelf! Soms is het zo onwerkelijk om dit alles te doen/zien, wat een reis dit. In Central Park aten we een broodje hotdog en namen we een ijsje om af te koelen. Op heel veel plekken staan er kraanfonteintjes, waar je even wat uit kunt drinken, of jezelf even nat kunt maken, echt handig. Verder hoef je ook nauwelijks te zoeken naar toiletten, die zijn er genoeg, en altijd gratis( kunnen ze in Nederland nog wat van leren)
De tijd vliegt voorbij, na Central Park gaan we terug, en lopen via Broadway, wat één lichtgevende straat is, weer richting Times square. Daar hebben we gewinkeld totdat we om 20.15 weer door het busje opgehaald werden. In het hotel nog even in het zwembad gezwommen, om de eerste warmte kwijt te raken. Zo, dat was een indrukwekkende en pittige eerste dag. Doodmoe gaan we naar bed..

Woensdag, dag 16: ...Om vervolgens, eigenlijk nog steeds moe, weer op te staan. Vandaag nemen we het busje een uur later heen, en een uur later terug. Daardoor hebben we na het ontbijt wat extra tijd om te gaan zwemmen. Een stad bekijken is leuk, maar zwemmen is eigenlijk nog veel leuker ( als je kind bent).
Vandaag willen we downtown onveilig maken. Op de inmiddels bekende hoek van Times square/41 street, stappen we uit het busje. Omdat het te ver lopen is nemen we meteen de metro richting Ground Zero. Wat een plek om daar te staan, zo indrukwekkend. Met de beelden nog in ons hoofd wat zich hier heeft afgespeeld, lopen we langs de herdenkingsplaatsen. De grote bakken water, waar de Twin Towers stonden, met daarom heen een band met al de namen van de slachtoffers van 11 september 2001.
Hierna willen we naar het Vrijheidsbeeld, we lopen erheen, dwars door het mooie Batterypark heen. Een prachtig park, met aan de rand uitzicht op de rivier de Hudson. We kopen wat eten, en lunchen met uitzicht op de rivier en in de verte kunnen we het Vrijheidsbeeld al zien. Het is vandaag ook weer zo heet, dat we ons verheugen op de boottocht daar heen. Misschien komt het door de warmte, maar de drukte hier valt reuze mee. We kopen onze tickets, gaan door een strenge, douane achtige controle, en kunnen vervolgens meteen de eerste boot op. Even later worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht. Aan de ene kant de skyline van NY en aan de andere kant het Vrijheidsbeeld. We lopen wat rond op her eilandje en maken selfies. Na anderhalf uur gaan we weer terug met de boot. We kunnen op Ellis Island afstappen, maar we zijn het zat, en varen terug naar de haven. Vanuit hier lopen we langs Wallsteet en lopen we het begin van Broadway op, deze straat is kilometers lang. De kids eten bij een hamburgerrestaurant, en Henk en ik nemen ergens anders een broodje. Het is tijd om weer in de metro te stappen richting de bus. We komen er rond 21.00 aan en omdat iedereen er is vertrekken we meteen. Niet erg, we zijn weer gesloopt. Wat een mooie stad is dit, al hadden we nog zoveel meer willen zien, voor ons zit het er nu weer op. Morgen gaan we richting Lake Erie.

• 28 Juli 2016 - 22:41

Suzet:

Wat een herkenbaar gevoel! Dat onwerkelijke en het idee dat je soms het gevoel hebt een filmset op te wandelen! NewYork klinkt gaaf!! Staat ook nog op ons lijstje en zo te horen mag je daar echt wel een paar dagen voor uitbreiding trekken!! Kijk uit naar je volgende blog heerlijk om mee te lezen en in gedachten beetje mee te reizen hihihi.... Lekker blijven genieten!!!! -xxx-

• 29 Juli 2016 - 04:16

Sandra De Krijger:

Inderdaad, het filmset gevoel. Alles herkenbaar, maar niet helemaal. Echt bizar. Voor NY heb je zeker meer dagen nodig, en minder kinderen

• 29 Juli 2016 - 13:17

Annet:

He vakantiegangers, wat gaaf om jullie verhalen te lezen! Kan me voorstellen dat jullie ook nog heel wat te vertellen hebt als jullie weer thuis zijn. Veel plezier nog!